Program Amaçları, Çıktıları ve Matrisler
Program Öğretim Amaç ve Yeterlilikleri
1. İlahiyat alanının temel kaynak ve kavramlarına, alt disiplinlerine ait usul ve esaslara hâkim; edindiği kuramsal birikimi uygun araç ve yöntemlerle uygulamaya aktarabilen ilahiyatçılar yetiştirilmesi.
Program Çıktıları
- Alana ait kuramsal ve uygulamaya dönük kapsamlı içerik bilgisine sahiptir.
- Sahip olduğu alan bilgilerini farklı çalışma ortamlarında kullanır.
- Mesleki uygulama alanlarını bilerek tanır.
- İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir, alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit eder, yorumlar ve alana ait edindiği bilgileri kullanarak kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir; bu amaçla uygun analiz, sentez ve modelleme yöntemlerini seçer, uygular, sonuçlarını değerlendirir.
- İlahiyat alanında ileri düzey bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir, din hizmetleri ve din eğitimi alanında karşılaşılan sorunların çözümüyle ilgili bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
- Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
- Alanıyla ilgili bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler, sadece mesleki alanındaki çalışmaları değil, sosyal ve beşerî bilimlere yönelik yenilik ve gelişmeleri takip ederek kendini sürekli yenileme becerisine ve yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
- Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler; dini, ahlaki ve toplumsal değerlere duyarlıdır.
- Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlardaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir.
- Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumu ilgilendiren güncel gelişmelerden haberdardır.
- Sistematik, tutarlı, eleştirel ve yaratıcı düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir, ilahiyat disiplinlerinin diğer disiplinlerle ilişkisini gözeterek disiplinler arası bakış açısıyla değerlendirme yapar.
p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 13.0px 'Helvetica Neue'}
p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: right; font: 13.0px 'Helvetica Neue'}
p.p3 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: center; font: 13.0px 'Helvetica Neue'}
p.p4 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; min-height: 14.0px}
p.p5 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: justify; font: 13.0px 'Helvetica Neue'}
p.p6 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 13.0px 'Helvetica Neue'; min-height: 15.0px}
table.t1 {border-collapse: collapse}
td.td1 {border-style: solid; border-width: 1.0px 1.0px 1.0px 1.0px; border-color: #9a9a9a #9a9a9a #9a9a9a #9a9a9a; padding: 1.0px 5.0px 1.0px 5.0px}
Disipline Özgü Çıktılar (İlahiyat Lisans Programı)
- Temel dini metinleri okuyup anlayabilir.
- Toplumun inanç, ibadet, ahlak, örf ve adetlerini İslam’ın temel kaynakları ışığında yorumlama ve uygun araçları kullanarak toplumu aydınlatma yetkinliğine sahiptir.
- Kur'an-ı Kerim'i güzel okuma, anlama ve öğretme becerisine sahiptir.
- Referansını dinin temel kaynaklarından alan doğru bilgi ve hurafeye dayalı inanç, tutum ve davranışları ayırt eder.
- Farklı dini akımların teolojik ve kuramsal yapılarıyla tarihsel gelişimlerini değerlendirir.
- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir.
- Felsefe ve din bilimleri alanında ekoller, kuramlar ve meseleleri kavrar, bu alanlardaki mevcut birikimi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Dinin temel kaynakları ve bilimsel verilere dayalı din eğitimi ve din hizmetleri verme, dini danışmanlık ve rehberlik yapma bilgi ve becerisine sahiptir.
- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında saygı ve adaleti esas alma yetkinliğine sahiptir.
- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirebilme yetkinliğine sahiptir.
- Alanındaki ve diğer ilişkili disiplinlerdeki bilimsel gelişmeleri takip ederek bilgilerini geliştirir; alanıyla ilgili bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak araştırma yürütebilir.
- Arapça temel kaynakları okuma ve anlama yetkinliğine sahiptir.
Disipline Özgü Çıktılar (İngilizce İlahiyat Programı)
- Temel dini metinleri okuyup anlayabilir.
- Toplumun inanç, ibadet, ahlak, örf ve adetlerini İslam’ın temel kaynakları ışığında yorumlama ve toplumu aydınlatma yetkinliğine sahiptir.
- Kur'an-ı Kerim'i güzel okuma, anlama ve öğretme becerisine sahiptir.
- Referansını dinin temel kaynaklarından alan doğru bilgi ve hurafeye dayalı inanç, tutum ve davranışları ayırt eder.
- Farklı dini akımların teolojik ve kuramsal yapılarıyla tarihsel gelişimlerini değerlendirir.
- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir.
- Felsefe ve din bilimleri alanında ekoller, kuramlar ve meseleleri kavrar, bu alanlardaki mevcut birikimi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
- Dinin temel kaynakları ve bilimsel verilere dayalı din eğitimi ve din hizmetleri verme, dini danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir.
- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında saygı ve adaleti esas alma yetkinliğine sahiptir.
- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirebilme yetkinliğine sahiptir.
- Alanındaki ve diğer ilişkili disiplinlerdeki bilimsel gelişmeleri takip ederek bilgilerini geliştirir; alanıyla ilgili bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak araştırma yürütebilir.
- İngilizce temel kaynakları okuma ve anlama yetkinliğine sahiptir.
Program Çıktıları ve Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikler Çerçevesi Matrisi
Program Çıktıları | TYYÇ İlişkisi | İlişki Düzeyi | |
1. | Alana ait kuramsal ve uygulamaya dönük kapsamlı içerik bilgisine sahiptir. | Bilgi (Kuramsal, Olgusal) | 1 |
2. | Sahip olduğu alan bilgilerini farklı çalışma ortamlarında kullanır. | Beceri (Bilişsel, Uygulamalı) | 1 |
3. | Mesleki uygulama alanlarını bilerek tanır. | Yetkinlikler (Öğrenme yetkinliği) | 2 |
4. | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir, alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | Beceri (Bilişsel, Uygulamalı) | 2 |
5. | Klasik ve güncel dini meseleleri tespit eder, yorumlar ve alana ait edindiği bilgileri kullanarak kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir; bu amaçla uygun analiz, sentez ve modelleme yöntemlerini seçer, uygular, sonuçlarını değerlendirir. | Beceri (Bilişsel, Uygulamalı) | 2 |
6. | İlahiyat alanında ileri düzey bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir, din hizmetleri ve din eğitimi alanında karşılaşılan sorunların çözümüyle ilgili bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | Yetkinlikler (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği) | 1 |
7. | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | Yetkinlikler (İletişim ve Sosyal Yetkinlik | 4 |
8. | Alanıyla ilgili bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler, sadece mesleki alanındaki çalışmaları değil, sosyal ve beşerî bilimlere yönelik yenilik ve gelişmeleri takip ederek kendini sürekli yenileme becerisine ve yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | Yetkinlikler (Öğrenme yetkinliği) | 3 |
9. | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler; dini, ahlaki ve toplumsal değerlere duyarlıdır. | Yetkinlikler (Alana Özgü Yetkinlik) | 3 |
10. | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlardaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. | Yetkinlikler (Alana Özgü Yetkinlik) | 3 |
11. | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumu ilgilendiren güncel gelişmelerden haberdardır. | Yetkinlikler (Öğrenme yetkinliği) | 3 |
12. | Sistematik, tutarlı, eleştirel ve yaratıcı düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir, ilahiyat disiplinlerinin diğer disiplinlerle ilişkisini gözeterek disiplinler arası bakış açısıyla değerlendirme yapar. | Yetkinlikler (Alana Özgü Yetkinlik) | 4 |
1 En düşük
4 En yüksek
Program Çıktıları ve İAA Çıktıları Matrisi
p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 13.0px 'Helvetica Neue'}
p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; min-height: 14.0px}
p.p3 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: center; font: 13.0px 'Helvetica Neue'}
p.p4 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: justify; font: 13.0px 'Helvetica Neue'}
table.t1 {border-collapse: collapse}
td.td1 {border-style: solid; border-width: 1.0px 1.0px 1.0px 1.0px; border-color: #9a9a9a #9a9a9a #9a9a9a #9a9a9a; padding: 1.0px 5.0px 1.0px 5.0px}
Yukarıdaki matriste program çıktılarının ilişkilendirildiği İlahiyat Akreditasyon Ajansı Çıktıları aşağıdaki gibidir:
(Bkz: https://iaa.org.tr/wp-content/uploads/2020/10/iaa_lisans_olcutler.pdf)